Az elmúlt nagyjából egy évtizedben a kozmetikai iparban is egyre nagyobb szerepet kap a vállalatok körében a társadalmi felelősségvállalás. Mit jelent mindez? Azt, hogy a vállalatok megpróbálnak társadalmi és gyakran környezeti ügyekben felelősséget vállalni.
Ez a kozmetikai iparban elsősorban a női egyenjogúságban, az adományozásban, a betegségek elleni kampányban és a környezeti felelősségvállalásban mutatkozik meg.
A kozmetikai vállaltok közül CSR tekintetében kiemelkedik az AVON. Ezt mutatja az is, hogy a mellrák elleni küzdelmüket már 1955-ben elkezdték, amikor még a CSR nem is létezett, és az ilyen jellegű kampányok merőben idegenek voltak a multinacionális vállaltoktól. 2011-ben mintegy 740 millió dollárral támogatták ezt az ügyet. A magyarországi AVON 1998 óta kampányol a mellrák ellen, pénzel és prevenciós kampányokkal. A másik kampányterület a Családon belüli erőszaké.
Az Avon mellett az Estee Lauder, a L’Oreal, és az Oriflame is jelentős CSR tevékenységgel és programmal rendelkezik.
A multinacionális cégek CSR programjait azonban sok kritika is éri. Boda Zsolt közgazdász szerint a CSR valójában a túl nagyra nőtt cégek válasza a legitimációs problémára. Véleménye szerint nem véletlen, hogy a cégeken belül a CSR tevékenységet a PR részleg vezeti. A tevékenység ennek megfelelően elsősorban a vállalatkép javítását szolgálja. Elmondása szerint azonban van ennél komolyabb probléma is. A CSR egyfajta előremenekülésként is értelmezhető, ami a szigorúbb szabályozás elől fogja ki a szelet.
Valódi társadalmi felelősségvállalásnak az alternatív vállalkozásokat tekinti, amelyek felismerték, hogy a globális gazdaság alapjaival van a gond és a fogyasztás visszafogására ösztönöznek.
Add Comment